Glas-in-loodramen in de Koningskerk

Op 21 oktober is de prekenserie ‘Toegewijd leven tussen God en mensen’- over priesters in de bijbel en vandaag, begonnen. De serie liep tot en met 31 december. Bij iedere nieuwe preek in deze serie is een ‘glas-in-loodraam’ gemaakt. Verschillende mensen hebben een ontwerp aangeleverd, anderen verzorgen het plakken (cellofaan op folie) en alle ramen hangen inmiddels. Op Oudejaarsdag was de serie compleet. Wat een mooi een kleurrijk resultaat! We willen iedereen van harte bedanken die meegewerkt heeft. Allereerst de ontwerpers: bij iedere nieuwe preek was een nieuw en passend ontwerp. Maar zonder degenen die met toewijding de ramen geplakt hebben was het niet gelukt, jullie ook hartelijk bedankt! Het was mooi om dit samen te doen! En tenslotte Henk Buit bedankt voor goed advies en assistentie bij het ophangen. Bedoeling is dat de ramen nog zeker enkele weken blijven hangen.

Raam I

Raam I Het eerste ontwerp is gemaakt door Greetje van der Lugt, bij de preek van zondagmiddag 21 oktober, over de priesterkleding (Ex. 28,29,39). In het raam zijn twaalf verschillende kleurvlakken verwerkt, verwijzend naar de twaalf edelstenen op het borstkleed van de hogepriester, symbool van de twaalf stammen van Israël. In het Bijbelboek Openbaringen komen we deze twaalf edelstenen ook weer tegen, op de fundamenten van het Nieuwe Jeruzalem. De lijnen in het ontwerp verwijzen naar die nieuwe stad; we zien ramen en deuren.

Raam II

Raam II Een geopende boekrol, bij de preek over de hervorming van koning Josia (2 Kronieken 34). Hogepriester Chilkia vond in de tempel de boekrol terug met de tekst van de wet van de Heer. De jad, de aanwijsstok, is afgebeeld. Deze wordt door de voorlezer in de synagoges al eeuwen gebruikt, uit eerbied voor de Thora. De Hebreeuwse letters die uit de boekrol ‘springen’ vormen het woord Ahavá, liefde, en dan m.n. de liefde van God voor zijn mensen, met wie Hij een verbond gesloten heeft. Gods liefde ‘spreekt’ uit de wet, ook letterlijk. Ontwerp Rianne Hagg.

Raam III

Raam III Doopzondag 4 november (Lev. 1, 12, Deut. 6,7). Als ouder mag je je kind bij de hand nemen, op weg naar het Licht. Dit ontwerp is van Amélie en Peter van der Lingen.

Raam IV

Raam IV Dit raam, gemaakt voor de lofprijzingsdienst van 18 november, verbeeldt die lofprijzing. We zien handen, omhoog geheven naar het licht, in aanbidding (Psalm 84, psalm 134). Ontwerp van Carlijn van Noort.

Raam V

Raam V Voor Gedachteniszondag op 25 november is dit raam gemaakt, bij de preek over Hebr. 2. In vs 13 zegt Jezus: “God hier ben ik, samen met de kinderen die u mij hebt gegeven” (BGT). We zien Jezus als de centrale figuur. Er is een donkere achtergrond, maar de mensfiguren op de voorgrond zijn daarvan bevrijd en mogen door Jezus’ redding in het licht staan. Ook dit ontwerp is van Carlijn van Noort.

Raam VI

Raam VI Dit raam hoort bij twee zondagen waarop over Zacharias wordt gepreekt. Op 2 december over Zacharias die niet meer kan praten, op 9 december Zacharias die een door de Geest geïnspireerd lied zingt. Annemarie Roth maakte het ontwerp voor dit raam. Zij zegt hierover: Ik koos voor een moderne Zacharias in de vorm van een mimespeler die ook geen tekst heeft. Een mimespeler heeft vaak veel te zeggen, maar houdt zijn mond. Deze mimespeler schaamt zich, kun je zeggen. De rode doek wijst daarop. Ik denk dat er schaamte in Zacharias is omgegaan. Zijn priesterlijke (ere)dienst die wijst op verzoening en genade kon hij niet goed uitoefenen. Maar er is hoop! Hij wordt vervuld met de heilige Geest en zingt zijn lied bij de geboorte van zijn zoon Johannes. Daarom is de Geest door middel van de duif groot afgebeeld. Hij beheerst het beeld. De tekst van het lied is prachtig. Met name de laatste verzen ervan geven zoveel weer van hoe God naar ons mensen omziet. Hij laat ons niet alleen in onze duisternis. Hij is vanuit innige gevoelens van barmhartigheid op ons betrokken (Herziene Statenvertaling), zodat wij onze voeten kunnen zetten op de weg van de vrede. Wat een vernieuwing! De groene wegen in het raam geven die weg van de vrede aan. Op deze huidige aarde en straks op de vernieuwde. Als beeld van vernieuwing en ‘verrijzenis’ van deze aarde een skyline van de stad Rotterdam. Gods Geest geeft het nieuwe leven vorm, overwinning, vrede en vreugde vergezellen hem en altijd in een bijna argeloze liefde voor en vertrouwen in ons. De schaamte voorbij. Dat geldt voor Zacharias en voor ons. We kunnen echte priesters zijn!

Raam VII

Raam VII Ongehoorzame priesters. In Hosea 4 lezen we dat priesters en volk niet meer vertrouwd zijn met God. Ze leven in zonde en hebben zich van God en Gods wet afgekeerd. Dat zien we op het raam; de priesters staan met hun rug gekeerd naar de boekrol waar Gods licht uitstraalt. De pilaar achter de priesters staat voor Gods tempel en de wijnkruiken op de voorgrond symboliseren het wangedrag van het de priesters en het volk. Het ontwerp is van Maarten Regterschot.

Raam VIII

Raam VIII Melchizedek. We lezen over Melchizedek in het Oude Testament, Genesis 14. Hij is koning van (Jeru)Salem, en komt Abraham tegemoet met brood en wijn, na zijn overwinning op Kedorlaomer en de andere koningen, en hij zegent Abraham. Melchizedek wordt daar priester van de Allerhoogste genoemd. In psalm 110 komen we zijn naam weer tegen: ‘priester voor eeuwig, zoals Melchizedek was.’ Dit wordt gesymboliseerd door de eerste en laatste letter van het Hebreeuwse alfabet (Aleph en Tav). Deze priester-koning was de voorafschaduwing van Jezus Christus, onze eeuwige koning en hogepriester, Alpha en Omega. Over hem lezen we in Hebreeën. Wij mogen hem gedenken met brood en wijn, hij zegent ons en wij mogen tot zegen zijn. Zo staan we als kerk in deze wereld, op weg naar de laatste dag. Ontwerp van Henk Buit.

Raam IX

Raam IX Kerst. De geboorte van de Priester-Koning. Jezus centraal, met zijn vader en moeder Jozef en Maria. Daaromheen de herders (Israël) en de wijzen (de volken). Jezus strekt zijn armen al zegenend naar hen uit. Hij komt als Verlosser, die zegen is voor de hele wereld! Ontwerp van Maarten Regterschot.

Raam X

Raam X Oudejaarsdag. We zien de hogepriesterlijke zegen uitgebeeld, op de grens van het oude jaar. Met die zegen het nieuwe jaar in! Ontwerp van Peter, Amélie en Marjan van der Lingen.