Week van Gebed 2019: Recht voor ogen

De Week van Gebed komt er weer aan: van 20 – 27 januari 2019. Een week met extra aandacht voor gebed voor en met elkaar … En daaraan gaan we ook in Zwolle-Zuid graag weer vorm geven.

De Adventskerk, de Jozefkerk, de Koningskerk en de Zuiderhof slaan traditiegetrouw de handen in elkaar. Samen organiseren we hier de Week van Gebed. In Zuid én voor Zuid. In de overtuiging dat het goed is om elkaar te ontmoeten en sámen te vieren en te bidden. En mooi om dit te doen rond het thema Recht voor ogen!

Tekst & thema voor de Week van Gebed 2019 zijn gekozen door de kerken in Indonesië. De kerken in Indonesië vinden het belangrijk het recht voor ogen te houden als basis voor eenheid. In hun land hebben zij ervaren hoe onrecht zorgt voor verdeeldheid en exclusiviteit. Dit terwijl de samenleving voorheen juist gekenmerkt werd door samenwerking en solidariteit.

De centrale Bijbeltekst komt uit het boek Deuteronomium 16 vers 10-20. Een hoofdstuk waarin Gods voorschriften over festiviteiten als vanzelf overgaan in de opdracht om rechters aan te stellen en niets anders te zoeken dan het recht. Met deze concrete Bijbelse oproep scherpt de Week van Gebed je blik op recht en onrecht: Zoek het recht en niets dan het recht!

God instrueert zijn volk ook iedereen bij het feest te betrekken (Deut. 16:14): “Vier dan uitbundig feest, samen met uw zonen en dochters, uw slaven, uw slavinnen, en de Levieten, de vreemdelingen, de weduwen en de wezen die bij u in de stad wonen.”. Mooi om niet alleen maar naar te verlangen maar ook te dóen: Een geest van ‘inclusief feestvieren’, dwars door de diversiteit aan gemeenschappen heen. Het zoeken van recht is daar onlosmakelijk aan verbonden!

Op maandagavond 21 januari is er een gemeenschappelijk uur van gebed met en voor heel Zwolle. Deze stadsbrede startviering (aanvang 19.00 uur) wordt dit jaar gehouden in de Plantagekerk (Zwolle-Centrum). Deze samenkomst wordt georganiseerd door het Podium van Kerken. Kleurrijk, inspirerend en bemoedigend. Wees er bij en laat zien dat we als zuiderlingen ook deel zijn van onze prachtige stad!

Daarna zijn er, van dinsdag- t/m vrijdagavond, een viertal gebedsbijeenkomsten bij één van de 4 Zwolle-Zuid-kerken, telkens van 19.00 tot 19.45 uur. Een dagelijks moment van bezinning & gebed. Elke avond met een accent op een deelaspect, steeds verbonden met het centrale thema Recht voor ogen! De Koningskerk is op donderdag 24 januari gastheer. Dus: neem elke avond een moment en ontmoet jouw straat-/wijkgenoot om sámen te danken en bidden en God groot te maken in zijn ontzagwekkende kracht!

Zaterdagavond, dit jaar voor de zesde keer dus al een echte traditie, een gebedswándeling door de wijk, langs de vier kerkgebouwen met als start- en eindpunt deze keer de Jozefkerk. Een mooie manier om in verbondenheid met elkaar en met het oog op onze woonwijk, samen te wandelen, te bezinnen én te bidden. Te bidden voor de bewoners van de wijk, voor de kerken, voor alle instellingen, organisaties en activiteiten die we ‘tegenkomen’! Dus: kom uit je huis en kijk op een heel ándere manier, al biddend en met een open-hart-voor-mensen, naar onze woonwijk!

Tenslotte, als afsluiter níeuw en tegelijk vertrouwd: Op zondagmiddag 27 januari een High Tea – High Pray – High Praise! Twee tradities samengevoegd in een nieuw concept. Samen als christenen in Zuid de Week van Gebed afsluiten met ontspannen ontmoeten, genieten, Woord, zang & gebed. Wát een mooie vertaalslag van  Deuteronomium 16:14: “Vier dan uitbundig feest, samen met …. iedereen die bij u in de stadswijk woont!

Maandag 21-01 19.00 – 20.00 Stadsbrede Startviering Plantagekerk
Dinsdag 22-01 19.00 – 19.45 Viering Zwolle-Zuid Zuiderhof (CGK)
Woensdag 23-01 19.00 – 19.45 Viering Zwolle-Zuid Adventskerk (PKN)
Donderdag 24-01 19.00 – 19.45 Viering Zwolle-Zuid Koningskerk (GKv)
Vrijdag 25-01 19.00 – 19.45 Viering Zwolle-Zuid Jozefkerk (RK)
Zaterdag 26-01 19.00 – 20.00 Gebedswandeling Zw.-Zuid Jozefkerk (RK)
Zondag 27-01 15.30 – 17.30 High Tea High Pray High Praise Koningskerk (GKv)

Wees van harte welkom en doe mee op de manier die bij jou past. Tip: doe ook mee als huiskring, gebedsgroep of tienerkring en geef zo op een bijzondere manier vorm & inhoud aan jullie eigen activiteiten. Sámen Recht voor ogen!

Contactpersoon vanuit de Koningskerk is Derk Pullen. Heb je vragen of wil je reageren?  Neem dan contact met me op, T 038 – 4 657 152 of M 06 – 5101 8780 of per email: derkpullen@solcon.nl

Deze site gebruikt cookies om informatie op te slaan op je computer. Door deze site te gebruiken accepteer je de voorwaarden en het privacy beleid. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten