Nieuwe huisstijl voor de Koningskerk

Begin dit jaar werd aan mij gevraagd of ik zou willen nadenken over een nieuw logo voor de Koningskerk-website. Mijn directe wedervraag was of het niet beter zou zijn om de gehele huisstijl aan te pakken, aangezien een logo niet zoveel behelst als een huisstijl. Een huisstijl gaat veel verder dan dat. Daarbij wordt de boodschap die wij willen uitdragen en het gevoel wat wij willen uitstralen vertaald naar kleur, vorm, beeld en uiteindelijk dus ook een logo. Het antwoord was ‘ja’. Als je wilt mag je nadenken over een complete huisstijl. Én een nieuw ontwerp voor de website. En als je tóch bezig bent, doe er dan maar gelijk een logo bij. 🙂

Een leuke vraag, want 25 jaar geleden werd diezelfde vraag gesteld aan mijn vader. Ik weet niet of iemand binnen de Kerkenraad dat nog wist, maar ik weet het nog al te goed. Samen aan de eetkamertafel kijken naar hoe de eerste lijnen werden gezet voor het eerste logo van de Koningskerk. Ik had toen niet kunnen bedenken dat ik zelf 25 jaar later hetzelfde zou doen. Logo 1989

Het is een heel andere tijd waar we nu in leven. Toen, 25 jaar geleden, werd alles nog op papier gedaan en waren er nog nauwelijks computers voor de consumentenmarkt, laat staan mobiele telefoons. Tegenwoordig moet álles mobiel, snel, in-the-cloud, visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. En laat ik me daar nou dagelijks mee bezig houden in mijn werk.

Samen met het Webteam en onder leiding van Lennard Pors, hebben we in maart met een aantal willekeurige gemeenteleden om tafel gezeten om eens te brainstormen over onszelf, de gemeente. Wie zijn we? Hoe denken wij dat de buurt, de mensen om ons heen naar onze kerk/gemeente kijken? Zouden ze zich welkom voelen? Wat stralen we uit? En hoe? Zouden ze geen idee hebben wat er binnen die hoge muren afspeelt? Zo ja, hoe kunnen we dat versterken. En zo nee, hoe kunnen we dat veranderen? Hoe willen we gezien worden? Wat willen we vertellen?

Veel vragen, maar uiteindelijk een gedeelde mening: We willen opvallend Christen zijn, met een heldere boodschap.
Na deze avond ben ik gaan schetsen, en probeerde alle opmerkingen en wensen te verwerken in een beeldmerk en het resultaat is hieronder te zien.

In de afgelopen maanden zijn al verschillende uitingen gemaakt, zoals het ‘Welkomstboekje’ voor het welkomstpakket, de nieuwe ‘Ledenlijst’ voor 2015 en afgelopen week heb ik samen met een zeer enthousiast Webteam (Bart Borst, Rob Rotman, Rolf Rook en Steven van Noort) de nieuwe site mogen afronden. En als ik eerlijk mag zijn vind ik het gaaf geworden!

Een hartelijke groet en een applaus voor het Webteam,
Janjaap Kleine
Huisstijl - Logo betekenis

0 Reacties

Voeg een reactie toe

Deze site gebruikt cookies om informatie op te slaan op je computer. Door deze site te gebruiken accepteer je de voorwaarden en het privacy beleid. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten